Menu

Algemeen

“Many exhibitions claim to be a once in a generation experience: this one will be.” – New Statesman
“Like nothing seen before.” – Christies
“Een wereldstunt … Deze expo mag geen enkele Belg missen.” – Het Nieuwsblad

De buitenluiken Lam Gods

De kern van de tentoonstelling bestond uit de acht panelen van het gesloten Lam Gods, het wereldberoemde retabel van Hubert en Jan van Eyck. Tussen 2012 en 2016 restaureerde het Koninklijk Instituut van het Kunstpatrimonium deze panelen in het MSK. Dankzij een hoogst uitzonderlijke bruikleen door de Gentse Sint-Baafskathedraal konden de panelen voor het eerst én laatst in de geschiedenis tentoongesteld worden buiten de kathedraal.

Tijdens de tentoonstelling keerden de acht gerestaureerde buitenpanelen van het gesloten altaarstuk, samen met de nog niet gerestaureerde voorstellingen van Adam en Eva, een laatste maal terug naar het MSK. De 10 resterende panelen van het Lam Gods, waaronder het Lam, bleven te zien in de Sint-Baafskathedraal.

We verspreidden de panelen over de tentoonstellingszalen. En dat deden we op ooghoogte, zodat iedereen de prachtige kleuren, de schitterende details en de tastbare stofweergave van dichtbij kon bewonderen. In deze eenmalige presentatie werden ze vergezeld van minstens de helft van het werk dat van Van Eyck gekend is.

Een thematische wandeling

De buitenluiken van het Lam Gods en de meesterwerken door Van Eyck leidden ons door de tentoonstelling, die opgebouwd werd aan de hand van verschillende thema’s, zoals ‘Zondeval en Verlossing’ met Adam en Eva, ‘De ruimte’, ‘Moeder en Kind’, ‘Het Woord van God’, ‘De Madonna in de kerk’, ‘Het geschilderde Beeld’, ‘Het individu’ of ‘Het goddelijk portret’.

In een thematische wandeling doorheen de wereld van de Vlaamse Meester brachten we zijn werk samen met topstukken uit zijn atelier, eigentijdse kopieën van intussen verdwenen schilderijen, en meer dan 100 kunstwerken door voorname tijdgenoten en volgelingen. Elke kunstvorm kwam daarbij aan bod: schilderijen, miniaturen, sculpturen en tekeningen.

Italiaanse grootmeesters

Om Van Eycks optische revolutie in een breder perspectief te plaatsen, confronteerden we hem bovendien met grote Italiaanse tijdgenoten als Gentile da Fabriano, Fra Angelico, Pisanello, Masaccio en Benozzo Gozzoli. Op hetzelfde ogenblik dat Jan van Eyck in Vlaanderen de olieverfschilderkunst transformeert, zetten de Italiaanse meesters hun eigen revolutie in gang met tempera en door gebruik te maken van het mathematisch perspectief. Deze directe vergelijking tussen de Italiaanse schilders en Jan van Eyck werd nooit eerder op deze manier tastbaar gemaakt.