Tickets

Algemeen

De buitenluiken Lam Gods

De kern van de tentoonstelling bestaat uit de acht panelen van het gesloten Lam Gods, het wereldberoemde retabel van Hubert en Jan van Eyck. Tussen 2012 en 2016 restaureerde het Koninklijk Instituut van het Kunstpatrimonium deze panelen in het MSK. Dankzij een hoogst uitzonderlijke bruikleen door de Gentse Sint-Baafskathedraal kunnen de panelen voor het eerst én laatst in de geschiedenis tentoongesteld worden buiten de kathedraal, samen met de nog niet gerestaureerde voorstellingen van Adam en Eva.

We verspreiden de panelen over de tentoonstellingszalen. En dat doen we op ooghoogte, zodat iedereen de prachtige kleuren, de schitterende details en de tastbare stofweergave van dichtbij kan bewonderen. In deze eenmalige presentatie zijn ze vergezeld van minstens de helft van het werk dat van Van Eyck gekend is. Na de tentoonstelling zullen ze de kathedraal nooit meer verlaten.

Een thematische wandeling

De buitenluiken van het Lam Gods en de meesterwerken door Van Eyck leiden ons door de tentoonstelling, die opgebouwd wordt aan de hand van verschillende thema’s, zoals ‘Zondeval en Verlossing’ met Adam en Eva, ‘De ruimte’, ‘Moeder en Kind’, ‘Het Woord van God’, ‘De Madonna in de kerk’, ‘Het geschilderde Beeld’, ‘Het individu’ of ‘Het goddelijk portret’.

In een thematische wandeling doorheen de wereld van de Vlaamse Meester brengen we zijn werk samen met topstukken uit zijn atelier, eigentijdse kopieën van intussen verdwenen schilderijen, en meer dan 100 kunstwerken door voorname tijdgenoten en volgelingen. Elke kunstvorm komt daarbij aan bod: schilderijen, miniaturen, sculpturen en tekeningen.

Italiaanse grootmeesters

Om Van Eycks optische revolutie in een breder perspectief te plaatsen, confronteren we hem bovendien met grote Italiaanse tijdgenoten als Gentile da Fabriano, Fra Angelico, Pisanello, Masaccio en Benozzo Gozzoli. Op hetzelfde ogenblik dat Jan van Eyck in Vlaanderen de olieverfschilderkunst transformeert, zetten de Italiaanse meesters hun eigen revolutie in gang met tempera en door gebruik te maken van het mathematisch perspectief. Deze directe vergelijking tussen de Italiaanse schilders en Jan van Eyck is nooit eerder op deze manier tastbaar gemaakt.